Etter en pc-fri uke under varmende sol og ramsalt Rødehav, er jeg litt sent ute med Æ-utfordringen. Men for å være Ærlig, jeg har ingen oppskrifter på Æ, men håper å ha Æren i behold med disse gode brødbrikettene.  Fine til påskebordet.

Frokostbriketter

Fordeig:
5 dl vann
200 g lettkokte havregryn
200 g sammalt grov rug eller grovbakstmel
200 g byggmel


5 dl vann
1 pk gjær
½ dl rapsolje
600 g hvetemel (trenger noe mer)
2 ts salt
2 ss sukker
Vann til pensling
Byggmel til pynt

Bland sammen ingrediensene til fordeigen. Deigen skal eltes godt for hånd eller med kjøkkenmaskin på laveste hastighet. Deigen vil være noe klissete. Dekk med plast og la stå i 30 min.
Varm opp vannet til det er fingervarmt (37 grader). Smuldre i gjæren og rør den ut i vannet. Tilsett gjærblandingen og resten av ingrediensene i samme bolle som fordeigen. Elt deigen godt. Deigen vil fortsatt være klissete. Dekk bakebollen med plast og la den stå lunt i 45 min.


Kjevle deigen ut til en firkant som passer i langpanna, eller klapp den ut direkte i langpanna. Bruk en kniv og skær ruter neste igjennom. Pensle med vann og strø over byggmel. Dekk langpanna med klede og la heve i 35 – 40 min. Stekes på 225 grader i 30 min. midt i ovnen. Avkjøl på rist.


Smaker nydelig.

ABC i ord og bilder organiseres av Petunia. Flere Æ-innlegg finner du her.

Kommentarer

Mona sa…
Mmm, de ser deilige ut!
Petunia sa…
Ærlig talt!!!
Dette ser godt ut!!!
:)
Ønsker deg en fin påske!!!
TorAa sa…
De ser helt herlige ut.

Nå har vi hatt gleden av å ha flere typer ferske rundstykker/briketter til frokost hver dag, kjøpt hos nærmeste Konditorei her i Düsseldorf.

Man kan si mye om tysk matlaging, men "Brötchen" av alle typer er de verdensmestre i.

Ha en fortreffelig påske
Grethe sa…
Mmmmmm ser deilig ut.
Ønsker deg en fin påske :0)

Populære innlegg