ABC i ord og bilder - I



Beklager at jeg er sent ute, men PC'n og jeg er ikke venner for tiden. På tide å kjøpe ny. Men, tilbake til ukens bokstav: I for Italiensk med Ingrid Espelid Hovig. I min samling av kokebøker, så har jeg selvfølgelig noen av hennes kokebøker. Jeg lykkes som regel  med hennes oppskrifter (ja, det har faktisk hendt at det ikke har blitt helt etter forventningene). Her skal du få to sikre, den første er Italiensk salat og den andre er Italienske kjøttboller. Jeg må innrømme at jeg har tuklet med oppskriftene - så de er en blanding av Ingrid Espelid Hovigs og mine egne:


Italiens salat
2 dl majones (jeg bruker 1 dl majones blandet med 1 dl matyoghurt eller rømme)
100 g kokt skinke i tynne strimler
1 lita gulrot, fint snittet
1 eple, fint snittet
1 liten skalk kål, fint snittet
1 liten bit selleri, fint snittet
1 sylteagurk, hakket fint
Ha alt oppi majonesen. Bruk to gafler å blande med.


Italienske kjøttboller, 4 posjoner
400 g kjøttdeig (jeg bruker kun 400 g kjøttdeig av svin eller karbonade)
200 g medisterdeig (jeg bruker ikke medisterdeig - synes det blir for fett)
1 bunt hakket persille
50 g revet parmesan (gjerne litt mer)
1 dl hakkede oliven (de du liker best)
1 egg
1/2 ts salt
1 kryddermål pepper

Bland kjøttdeig og medisterdeig godt sammen med finhakket persille og revet ost. Elt i sammenvispet egg, salt og pepper. Form farsen til små runde boller, rull dem i hvetemel og brun dem i stekepannen. Legg lokk på sekepannen og la bollene ettersteke på svak varme til de er gjennomstekte 5 - 10 min. Server med f.eks løk og tomatsalat og ris. Eller som en del av tapasbordet.

ABC i ord og bilder er en lek Petunia administrerer og flere innlegg på I kan du lese her.

Kommentarer

Lise sa…
Namnam! Jeg går for kjøttbollene...
Gitte J sa…
Jeg sidder og bliver helt sulten. Sikker nogle lækker ting du har med i dit indlæg. Det var noget jeg kunne bruge i min madpakke. God søndag.
Anonym sa…
Yum-yum. Vet du at italiensk salat, det tror jeg i forige århundre. Men jammen fikk jeg lyst til å forsøke. Som du, så har jeg funnet ut at gamle oppskrifter kan og bør mekkes på, gjerne i litt magrere retning.
En fortsatt riktig god søndag til deg! :)
Petunia sa…
Dette så jammen meg godt ut. Det er lenge siden jeg har spist italiensk salat og jeg har aldri laget det selv. Denne kunne vært grei å forøke til jul.
Ellen sa…
Jeg har også en av hennes kokebøker og bruker oppskriften til kjøttkakene hennes... De blir skikkelig gode! Men jeg skal prøve disse også da jeg liker at det er litt smak på de.
Anonym sa…
Sikkert ikke vondt dette.
karna sa…
Tusen takk for enda en smaksrik bokstav, artig temavalg du har.
lese matinnleg sent på kvelden er ikke lurt men jeg lærer aldri, og du er ikke alene om å bomme selv på Ingrids smårutete , en gang hadde jeg bomma på gurkemeie og karry..æsj, det smakte pyton . MEn dette så jo lekkert ut..F
Mia sa…
Italienska köttbullar har jag fått servert förr, men nu lärde jag en ny ingrediens, oliver!! Låter jättegott, lagt på minnet ska lova, det ska prövas :)
linsky sa…
Italiensk mat liker vi! :-D
TorAa sa…
Flotte oppskrifter.
Men du, er det ikke slik at at kokebøker skal være til inspirasjon og gi ideer.
Mat er levende og det er slett ikke alltid vi får tak i alle råvarene, så da er det viktig å forstå grunnsetningene i matlaging, også bli inspirert til å lage "dagens".
Slik er det nå her i huset.

Flott innlegg

Populære innlegg