ABC i ord og bilder - L

Jeg får tårer i øynene for ukens bokstav. L står nemlig for LØK. Utrolig så mange oppskrifter som har løk som en av ingrediensene. I kveld blir det biff og da må man naturligvis ha løk i en eller annen form. Helt utenkelig å tenke seg seibiff uten løk. Nå i julen er det sursild i diverse utførelser som blir laget og da MÅ man ha løk. Det får klare seg med en oppskrift denne gangen, det begynner å bli meget liten tid til blogging dessverre.



Her kommer min favoritt; Sild i dill:
2 - 4 sursild fileter
2 -3 løk
1 bunt frisk dill

Lake, kokes og avkjøles:
1 dl estragon eddik (7%)
2 dl vann
2 dl sukker
10 hele pepperkorn
Sildefiletene skjæres i biter på skrå. Løken skjæres i tynne skiver. Legg sild, løk og dill lagvis i glasset. Hell på laken og la stå et par dager før den serveres.

ABC i ord og bilder organiseres av Petunia, du kan lese flere L-innlegg her.

Kommentarer

Petunia sa…
Mye godt man kan bruke løk til. I dag hadde jeg løk på hamburgeren min:)
Godt valg for L!!!
Maria sa…
Sill det är gott, men jag äter det aldrig till jul.
Lök är en mycket bra ingrediens, som jag faktiskt köpte idag då jag var och handlade.
Trevlig helg!
Marita sa…
Sild i alle former på glass er bare GODT.
løk er godt , men seibiff , uff da , alt for mye av det i barndommen , Men ellers er løk godt til alt , særlig på karbonader og i sursild , som du laget . F
linsky sa…
Mm, takk for oppskriften!:)
Henny sa…
Løg indgår i alle de bedste forretter. Og så er det sundt. Det indeholder antioxidanter. Slaverne i det gamle Ægypten blev belønnet med øl og løg. Det kunne de åbenbart leve af!
Løg er bare rigtigt godt og nødvendigt i madlavningen. Min mor brugte "dykkerbriller", når hun skulle skære mange løg. Jeg tager skærebrættet hen under em-hætten. Lækre sild, du laver.
Lise sa…
Løk er godt! I dag blir det løkpai her, med vanlig løk, rødløk, purre og hvitløk!Og mange tårer.........
Anonym sa…
Denne sildeoppskriften så kjempegod ut. Skal forsøke den til silde/mørketidsfrokosen neste søndag. :)
Grethe sa…
Herlig innlegg på l. Flotte bilder og oppskrifter. Ha en fortsatt fin adventstid.
Anonym sa…
Løk gir en deilig smak til de fleste retter. Løksaus, hmm det fikk jeg lyst på! Ha en flott uke.
Tania sa…
Dette så godt ut!:-) Jeg er veldig glad i løk og er en av de som aldri får tårer av å skjære den!
Ha en god kveld!
Madame sa…
Tak for opskriften - jeg holder meget af løg i alle mulige variationer :-)
Ha' en god uge!

Populære innlegg