ABC i ord og bilder - Q


Beklager at jeg er sent ute, men det har vært mye jobb og sykdom som har hindret meg fra blogging. Vi har kommet til Q - en vanskelig bokstav, men jeg har lenge visst hva jeg skulle velge: Quishe - eller pai om vi vil. Her kommer min oppskrift, 4 -5 posjoner:


Quishe med ost, purre og bacon
250 g hvetemel
125 g smør
1 egg
1 ss kaldt vann

Fyll:
200 g bacon, kuttet i små biter

1 purre i tynne skiver
3 dl revet ost
3 egg
1 beger rømme


Smuldre mel og smør sammen. Tilsett egget og vannet så deigen samler seg. La den stå i kjøleskapet i 1 - 2 timer. Trykk deigen ut i en paiform eller kjevle den ut. Jeg bruker å kjevle deigen ut mellom gladpack. La den gjerne stå kaldt i 30 min igjen, men er ikke nødvendig. Jeg legger sølvpapir rundt kantene og prikker bunnen med en gaffel. Forsteker bunnen i 10 min på 225 grader.
Stek baconet og ha det i det forstekte paiskallet sammen med purren. Rør sammen egg, rømme og ost og hell over. Stekes ved 225 grader i 20 - 30 min.

ABC i ord og bilder organiseres av Petunia, flere Q innlegg finner du her.

Kommentarer

Henny sa…
Ost, porrer og bacon, siger du? Hvordan kan det overhovedet undgås, at det kommer til at smage aldeles vidunderligt!
Gudveig HN sa…
Nam, nam, nam.... en skikkelig fristelse - igjen :-)
bedre sent enn ikke i det hele tatt. Den så god ut . og siden er merka til en dag mem mer tid og matlyst. HA en fin uke og god bedring på de som er syke F
Marita sa…
Deilig og lettvint middag som absolutt faller i god smak hos oss også! God Q, med andre ord :)
karna sa…
Enda en god bokstavfortolkning hos deg, tusen takk!
Petunia sa…
For det første så er du ikke sent ute. Du kan sette deg på listen helt frem til torsdag ettermiddag.
For det andre så ser dette himlande godt ut! Jeg har aldri laget dette selv, men fikk lyst til å sette i gang med en gang. Dessverre har jeg andre ting putrende på komfyren til middag, men du ga meg en god idé til senere i uken:)
Å, det er godt! Lenge siden jeg har laget det, men nå minna du meg på det så nå skal det snart bli :)
Anonym sa…
Så mange deilige oppskrifter du kommer med. Her i matrikkelen er vi blitt enige om at vi vil prøve å lage pai. Det er en rett som ikke er vanlig her i huset.
Ha en god dag!
BirtH sa…
Det ser godt ut!
Jeg hadde forresten også dette ordet som en mulig løsning :-)
Ha en god kveld!
Sologbolig sa…
Nam det såg jammen meg deilig ut. Denne fikk eg lyst til å prøva. Ha ein fin kveld.
TorAa sa…
Dette er en av våres favoritter også.

Og uten tvil en god måte og anvende rester på. Så kast ikke mat, legg restene i en Quiche. Nydelig.
mmmm... det så fantastisk godt ut!
Heisann, takk for at du tittet inn på bloggen min. Som du skjønner legger jeg ut innlegget på onsdag siden det heter ABC-Wednesday!I den siste tida har jeg ikke fått rukket og se på alle bidragene. Sånn er det av og til.
Ser du har vært flink og samlet alle innlagene i en blogg!
Dette burde jeg lage, for det er nesten som tenna løper i vann!
Melusine sa…
Mmmm, dette så godt ut - takk for oppskrift :)

Populære innlegg