ABC i ord og bilder - R


R for Ratatouille.  Flott ord ikke sant? Så smaker det godt også da. Ratatouille er en deilig grønnsakrett som smaker godt til både kjøtt og fisk. Når jeg var på kokkekurs i Saint Paul de Vence, Frankrike, var det tilbhøret til fisken - ikke poteter. Min ratatouille blir alltid laget på slump. På kokkekurset brukte vi plommetomater, løk, aubergine, squash og paprika. Ofte bruker jeg også gulrøtter og sjampinjong. Tomatene flås ved å skjære et kryss i toppen, dyppe dem i kokende vann til skallet er lett å ta av. Paprikaen grilles i ovn til de blir mørke, legges i plastpose etterpå slik at skallet blir lett å flå av. Løken kuttes fint opp, has i gryte med litt olje, freses blank. Tomatene kuttes i terninger og has i en gryten sammen med løken. De øvrige grønnsakene kuttes i terninger og stekes lett hver for seg - da beholder de fargen bedre, og has i gryten sammen med tomatene. La koke i 20 - 30 min. I stedenfor friske tomater kan du bruke hermetiske tomater.


Her er et forslag til oppskrift:
8 tomater eller 2 bokser hermetiske
1 squash
1 obergine
1 - 2 løk
1 rød paprika
noen gulrøtter
frisk timian og basilikum
salt og pepper

ABC i ord og bilder organiseres av Petunia, og flere R-innlegg finner du her.

Kommentarer

Maria sa…
Så gott det ser ut... Detta får man nog ta och prova på någon gång.
Trevlig helg!
Petunia sa…
Jeg har sett en tegenfilm om en liten rotte og filmen het Ratatouille:) Jeg visste faktisk ikek at dette var en rett før dette!! Haha! Man kan lære litt av barnefilmer også!!!
Anonym sa…
nam.. jeg hadde klart meg med kun Ratatouille'n hadde ikke trengt noen følge til deg.
Ha en riktig god uke!
Henny sa…
Ratatouille er herligt. Jeg stiftede bekendtskab med det, da jeg i sin tid var i huset i England. De havde en køkkenhave med alle ingredienserne, så det skulle udnyttes. Vi lavede store portioner og frøs det ned til senere.
Mia sa…
Den tomatblandningen ser god ut, passar som tillbehör till det meste. Lagar ofta något liknande själv. Vilket fint R !
Rimkogeren sa…
En herlig ret - jeg bruger tit lidt chilli og eller løvstikke (løpstikke). Det giver den en herlig smag..
Gitte J sa…
Her kan man altid finde noget godt mad, så endnu engang ser det lækkert ud.
din blogg har jeg lært meg vente med til etter jeg har spist , lekkert som altid , ratatoille er kjempe godt men tidkrevene synte jeg da -F
Tania sa…
Mm, dette så virkelig godt ut! Flott R:-)
Ha en god dag!
Madame sa…
Uhm, jeg holder meget af ratatouille - mange tak for opskriften, den vil jeg prøve. Jeg havde næsten glemt dette dejlige tilbehør.
Anonym sa…
Ddet er bare så lekkert det du presenterer. Både maten og bildene. Du må da være utdannet kokk? eller fotograf? Eller begge deler?
God tirsdagskveld til deg, og takk for hyggelig kommentar. :)
Gudveig HN sa…
Springer fort forbi her, for jeg blir så sulten når jeg ser bilder av all denne fristende maten!
Det ligger en utmerkelse(award) til deg på bloggen min :-))

Populære innlegg