ABC i ord og bilder - Ø


Nest siste bokstav i alfabetet er Ø. Det første jeg tenkte på var øl, men den drakk jeg opp så da ble det ørken. Visste du at du ikke behøver å reise lenger enn til Danmark for å oppleve en ørken? Råbjerg Mile er en av Europas største sanddyner. Denne ørkene befinne seg i Skagenområdet, er mellom 35 - 40 meter høy. Ganske slitsomt å gå opp på toppen av sanddynen. Man kansker sand i lange tider etterpå og sanden kryper inn over alt på kroppen. Jeg hadde sand i hodebunnen og i ørene lenge etterpå. Måtte dusje flere ganger etter besøket før sanden var borte. Ikke la det stoppe deg, den er verd et besøk.

Vil du se flere Ø-innlegg så gå til Petunias ABC blogg.

Kommentarer

Madame sa…
Haha, nej det vidste jeg ikke, selv om jeg jo bor i Danmark :-) Tænk at det er en ørken - det var spændende at læse.

God weekend til dig!
Anonym sa…
Jeg tror absolut på, at det er en stor oplevelse, men sandt at skrive har jeg et dårligt forhold til sand, uff. Sand mellem tæerne, nej tak, så jeg nøjes med at nyde synet på LANG afstand eller billedligt ;-)
Rimkogeren sa…
Råbjerg Mile - I september 1974 var jeg på lejrskole i Nordjylland med 6. klasse. Vi tog på vandretur gennem det pragtfulde landskab, passerede Stenørkenen. Det var varmt som i en keramikovn, og ungerne var blevet trætte. Jeg lovede is, når vi nåede frem til Råbjerg Fyr.
Det øgede hastigheden og populariteten, men da vi nåede frem røg den sidste ned på -273 grader, for iskiosken var lukket!!!
"DET VIDSTE DU GODT, BO!" Men temperaturen blev normal igen, da vi stoppede ved den første iskiosk...
Olga T sa…
Visste inte detta! Ser vackert ut!
Petunia sa…
Hehe! Kjekt at du kan lære våre kjekke danske venner noe om deres eget land!!!
Men jeg visste ikke dette jeg heller. Veldig facsinerende å tenke på egentlig.
Og det med sand over alt - ja, det har jeg smertelig erfart.
Flott Ø innlegg fra deg!
Huff, sand over alt liker jeg ikke, men jeg har vært der. Det er jo flott da.
Mona sa…
Et sted til jeg må besøke, er veldig glad i slike litt uvanlige naturopplevelser!
Spent på siste bokstav!

Populære innlegg