Pinterest som inspirasjonskilde

Jeg har hatt et prosjekt på gang med å lage kalender til min datter, denne kalenderen utviklet jeg for noe år tilbake. Den består av en kalenderdel + kalenderbilder. Kan sees her og her. Kalenderbildene kneppes på kalenderdelen. Dette er et lite format 12» x 12» og det er det som er det fine med denne, at her har man et lite format å eksperimentere med.

Dette bildet er laget etter inspirasjon fra et bilde laget av Loretta Grayson som er et trykk med håndkolorering tror jeg. Jeg har ikke direkte kopiert hennes verk, men laget min versjon.

Det første jeg gjorde var å kutte små kvadrater 2 x 2 inch i diverse lilla og grønne stoff. La disse ut til en bakgrunn som jeg synes passet bra og sydde kvadratene sammen. Deretter kuttet jeg 2x2 inch kvadrater i rødt og gultoner og la disse ut i en mindre størrelse en bakgrunnen. Disse skulle danne grunnlaget for bakgrunnen for treet. Sydde så disse kvadratene sammen.


Neste steg var å tegne et tre inne i en sirkel i passende størrelse. Sirkelen ble brukt som mal til bakgrunnen. Jeg beregnet ¼ inch sømmonn. Denne la jeg på den lilla bakgrunnen og nålet fast og klippet ut sirkelen. Klippet små hakk rundt sømmonnet som jeg deretter brettet inn. Jeg brukte limstift til å holde sømmonnet på plass. 


 Så la jeg den røde bakgrunnen under slik at kvadratene matchet i sømmene. Nålet fast bakgrunnene. Treet tegnet jeg av på vlisofix som jeg limet fast på stoffet jeg skulle bruk til treet. Klippet treet mitt med litt lengre grener slik at grenene gikk under sømmonnet. Strøk så treet fast og sydde for hånd rundt sirkelen. Brukte en smal siksaksøm på treet. La på vatt og bakstykke og quiltet på maskin. Bildet er 12 x 12 inch. Dette var en test og ble ikke perfekt, men jeg kommer nok til å bruke fremgangsmåten igjen.





Kommentarer

Frederika sa…
Utrolig fint 🤩

Populære innlegg